تبلیغات
ازواج - مستحب بودن چندهمسری (تعدد زوجات) در نظر مراجع

*شاید قبول نکنید اما بخوانید*/ «اگر نظام جنسی اسلام را فهم و عمل کنیم مشکلات فرهنگی جامعه مان حل می شود»

مستحب بودن چندهمسری (تعدد زوجات) در نظر مراجع

تاریخ:یکشنبه 29 بهمن 1396-11:21 ق.ظ

یکی از فقهاء عظیم امامیه در سده اخیر مرحوم آیت الله سید کاظم یزدی(ره) می باشند. ایشان صاحب کتاب «العروة الوثقی» می باشد که یک کتاب فقه فتوائی هست؛ و در واقع رساله عملیه ایشان است. از ویژگی های منحصر به فرد این کتاب این است که کتاب دارای فروعات فقهی بسیار زیادی است. این کتاب دارای 3260 فرع فقهی است که به ترتیب شماره گزاری شده است. ویژگی دیگر این کتاب این است که مورد توجه ویژه فقهاء و مراجع معاصر قرار گرفته است و فقهاء زیادی بر این کتاب حاشیه و تعلیق زده اند. ایشان در مسأله 2 کتاب النکاح خویش در مورد استحباب تعدد زوجات می گوید: «الاستحباب لایزول بالواحدة بل التعدد مستحب أیضاً» یعنی اسحتباب ازدواج با ازدواج یک زن زائل نمی شود. بلکه تعدد زوجات نیز مستحب است. در مورد این مسأله بجز یکی دو تن از فضلای معاصر مانند حضرت آیت الله فاضل(ره) و حضرت آیت الله مکارم که استحباب بیشتر از یک همسر را دارای اشکال می دانند(استحبابش را دارای اشکال می دانند نه جوازش را.) باقی فقهاء که بر این کتاب حاشیه زده اند؛ بر این فتوا صحه گذاشته اند. یعنی این فتوا؛ قول فقهاء دیگر نیز هست و منحصر در مرحوم یزدی(ره) نیست. فقهائی مانند حضرت امام(ره)، حضرت آیت الله خوئی(ره)، حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، حضرت آیت الله بروجردی(ره) و ... .

طبق نظر مرحوم امام وآیت الله سیستانی:

العروة الوثقی مع تعالیق الامام خمینی
العرو الوثقی(با تعلیقه آیت الله سیستانی):
کتاب نکاح ،مساله 2:
(مسألة 2): الاستحباب لا یزول بالواحدة، بل التعدّد مستحبّ أیضاً، قال اللّٰه تعالى:
«فأنكحوا ما طاب لكم من النساء مثنىٰ و ثلاث و رباع»، و الظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحبّ أعمّ منهما و من التسرّی بالإماء.


استحباب نكاح به گرفتن یك زن ساقط نمى‌شود بلكه تعدد مستحب است. و ظاهر آن است كه استحباب مختص به نكاح دائم یا منقطع نباشد بلكه تسرّى به كنیز نیز مستحب است. 

نظر آیت الله بهجت:

آیا به نظر شما ازدواج دوم مستحب است؟

آیت الله بهجت: اگر شرایط فراهم بوده و محذور دیگری لازم نیاید مستحب است.

آیا ازدواج موقت برای مردی که همسرش پیش او حاضر است شرعا مکروه است یا خیر؟

آیت الله بهجت: دلیلی بر کراهت نیست.

آیا زن می تواند در حین عقد شرط کند که مرد زنی دیگر نگیرد؟

آیت الله بهجت: این شرط باطل است.

نظر آیت الله گرامی:

سلام 
خسته نباشید
 من مدتی است که با اقایی 30 ساله اشنا شدم خودم هم 26 سال دارم خیلی به او علاقه دارم اون هم همینطور حالا متوجه شدم که او با خانمی در ارتباط بوده ولی به قول خودش همه چیز تمام شده بوده ولی حالا خانم برگشته و ادعا دارد که از این آقا بار دار است.
 من نمیدونم چکار کنم میترسم اون رو رها کنم و اشتباه کرده باشم و از طرف دیگر هم میترسم بمونم و باز هم پشیمان شوم البته او شدیدا اصرار به ماندن من دارد و میگوید تو باید بمانی وهمسر من شوی و به من کمک کنی که او را رها کنم حالا نمیدانم چه کنم بین دل و عقلم گیر افتادم نمیدونم چه تصمیمی بگیرم هر چی میگم خدایا یه راهی جلوی پام بذار جوابی نمیشنوم از شما میخوام که کمکم کنید بخدا در موندم فقط شبانه روز میگم خدا.

بسمه تعالی
خوب هر دو باشید مگر تعدد ازدواج اشكال دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی:

متن استفتاء:
بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض سلام و ادب و خسته نباشید. ۱- آنچان که این سراپا تقصیر، مطلع هستم، اسلام، یعنی تسلیم محض بودن در برابر الله و پیامبر او. آنچنان که قرآن کریم می فرماید: ” یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول…” یعنی ملاک ایمان را اطاعت از فرامین الله و نبی اکرم می داند. نکته مهم این است که این اطاعت باید از روی قلب باشد. نه به صورت ریا، نفاق و یا اجبار. همچنان که فرمود: ” لا اکراه فی الدین” قرآن کریم، تماما دستورات الله است. بنابراین اگر کسی، عمداً و با فهم و شعور، هر کدام از دستورات و آیات قرآن را از روی قلب نه اجبار، قبول نداشته باشد و حتی به زبان نیز بیان کند که مثلا من با فلان مسئله کاملا مخالفم (در حالی که موضع قرآن در این مسئله، کاملا خلاف نظر این شخص است) و حتی دیگران را نیز تشویق به انجام کاری که خلاف نص صریح قرآن است تشویق می کند، چه حکمی دارد؟ به طور مختصر، آیا کسی که قلبا یکی از آیات قرآن را قبول ندارد و این نظر خود را بیان می کند، مسلمان هست یا خیر؟ ۲- می دانیم که در سوره نساء، خداوند به مردان مسلمان با شرط رعایت عدالت، اجازه داده است که همزمان با دو، سه یا چهار زن، به صورت دائمی، ازدواج کند. اگر یک زن مسلمان، ازدواج مجدد و همزمان مرد را امری نکوهیده بداند، با توجه به توضیحات فوق، مسلمان هست یا خیر. معذرت می خواهم سوالم طولانی شد.

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:
کد رهگیری: ۹۳۱۲۲۳۰۲۶۰
بسم الله الرحمن الرحیم
:: با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ:
۱- تحقیق در دین و اعتقاد به یکی از مذاهب، غیر از تظاهر به آن است توضیح این که: بر همه واجب است در اصول دین به اندازه توانایی خود تحقیق کنند، و اگر واقعاً بعد از تحقیق کامل و کمک گرفتن از آگاهان، به آیینی غیر از آیین اسلام معتقد شوند، معذور هستند؛ زیرا وظیفه عقلی و شرعی خود را انجام داده، ولی به خطا رفته ‏اند منتها عقل می‏گوید: «احتیاط را در عمل به واجبات و ترک محرّمات، ترک نکند».امّا کسی که قبلًا مسلمان بوده، و به عللی دین جدید اختیار کرده، اگر تظاهر کند محکوم به احکام مرتد است؛ و احکام مرتد در واقع از جمله احکام سیاسی اسلام، برای جلوگیری از نفوذ دشمنان در محیط اسلام، و اغفال و اغوای مردم است.
۲- کسی که ضروری دین اسلام یعنی چیزی را که همه مسلمانان می‏ دانند (مانند معاد روز قیامت و واجب بودن نماز و روزه و امثال آن) را منکر شود، چنانچه ضروری بودن آن را بداند، کافر است به خاطر اینکه این انکار به انکار خداوند متعال و پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) باز می گردد.
توجه داشته باشید تعدد زوجات وسیله هوسبازی نیست، بلکه مربوط به ضرورتهاست و با شرائط سنگین و در حدود معینی مجاز شمرده شده، و فلسفه روشنی دارد، که اگر مطابق احکام اسلامی صورت پذیرد فواید آن به جامعه زنان باز می گردد.
شرح بیشتر این مطلب را در تفسیر نمونه، جلد سوم، ذیل آیه سوم سوره نساء مطالعه فرمائید.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر