تبلیغات
ازواج - چرا اسلام توصیه به تعدد زوجات کرده است؟

*شاید قبول نکنید اما بخوانید*/ «اگر نظام جنسی اسلام را فهم و عمل کنیم مشکلات فرهنگی جامعه مان حل می شود»

چرا اسلام توصیه به تعدد زوجات کرده است؟

تاریخ:یکشنبه 6 اسفند 1396-11:30 ق.ظ

چرا اسلام توصیه به تعدد زوجات کرده است؟ فانکحوا... مثنی و ثلاث و رباع...
ادله ای که به طور کلی در جامعه گفته می شود و اشکالاتی که به آن وارد می گردد:
1. اسلام به زیاده خواهی و شهوت مرد بها داده است!
جواب: خیر. این علت کاملا غلط است، اسلام که روح تمام دستوراتش مبارزه با هوای نفس است و پر است از تزکیه نفس و یاد مرگ! (آیا شهوترانی با یاد مرگ و خوف هایش جور در می آید؟) اسلام که اتباع شهوت را قرین ضایع کردن نماز آورده است، امکان ندارد که دستور به پیروی از شهوت و نفس توسط مرد دهد، زیرا دچار تناقض می شود. پس این افترا به دین مبین اسلام است که بگوییم مهر تایید بر شهوترانی مرد زده است.
مضافا: 2 تا 4 زن، مثل همان 1 زن برای مرد عادی می شود. لذا قطعا نخواهد توانست روحیه تنوع طلب فرد شهوتران را راضی کند. آنانکه هر روز دنبال مدل جدیدی زن هستند، تنوع طلب و شهوتران_ذواق هستند.
2. اسلام مرد را به این خاطر که ممکن است همسر اول او را راضی نکند توصیه کرده! یعنی بر این انگیزه که شخصی بگوید من با اولی اقناع نمی شوم و باید دوم اختیار کنم صحه گذارده.
جواب: خیر. این دلیل هم غلط است. زیرا اتفاقا دستورات دین به زن، این را می رساند که کاملا مرد را از نظر غریزه اشباع سازد. 1. هروقت مرد اراده کند، زن را موظف به تمکین می کند. حتی معطلی را هم جایز نمی داند 2. خودآرایی را برای زن واجب می داند 3. مهم ترین و اصلی ترین وظیفه زن را شوهرداری می داند. کلا این دستورات مبتنی بر این است که مرد از نظر غریزه به شخص دیگری تمایل پیدا نکند و از این نظر تک همسری باقی بماند.
لذا از نظر اسلام اصلا قابل قبول نیست که مردی در صورت انجام این وظایف توسط زن، باز به انگیزه عدم اشباع اقدام به تعدد کند. باز قبول این دلیل، افترا محسوب می شود و باطل.
3. اسلام در صورتی که همسر اول بچه دار نشود، توصیه کرده و این را انگیزه موجه بر شمرده است.
جواب: این استدلال هم بالمعنی العموم غلط است، زیرا1. امروز، با پیشرفت پزشکی در پاره ای موارد، مشکل را از مرد می دانند، پس با این وصف باید تعدد را در صورت مشکل مرد، ملغی بدانیم که چنین چیزی نیست. 2. سیره بزرگان دین چنین چیزی را نشان نمی دهد. زیرا در صورت داشتن فرزند از همسر اول، باز اقدام به تعدد می کردند.
لذا به صرف بچه نداشتن اقدام به تعدد غلط است، اسلام بر این انگیزه نیز صحه نمی گذارد.
4. تعدد فطری است، چون همه مرد ها طالب آن هستند!
جواب: این هم به این استدلال غلط است. زیرا مگر هرچه همه طالب آن بودند فطری است؟ خب می گویند همه زن ها هم مخالف آن هستند. پس عدم آن هم برای زن فطری است. آیا می شود توصیه به ازدواجی برای مرد فطری و برای زن ضد فطری باشد؟ خیر
پس به این انگیزه که فطری است، تعدد داشتن مورد پذیرش اسلام نیست. اگرچه چند همسر داشتن با فطرت مرد سازگار و با فطرت زن ناسازگار است. اما این که بگوییم تعدد جزو فطرت انسان است و اصل بر آن است، کاملا غلط است.
باهمه این تفاصیل...
*پس چرا اسلام توصیه به تعدد زوجات کرده است؟...
پاسخ آن را باید در کلمه "مصلحت اجتماعی" جستجو کرد که در پاره ای موارد با مصلحت فردی در تضاد قرار می گیرد و اسلام مصلحت اجتماع را ترجیح می دهد.
روش و سازوکار عمل: "از خود گذشتگی زن و مرد" است. (حتی برای مرد: زندگی با 1زن رفاه و آرامش بیشتری را به دنبال دارد یا چند زن؟ قطعا 1 زن. اما فقط با از خودگذشتگی حل می شود.)
افجاءکم رسول بما لاتهوی انفسکم، استکبرتم؟
*اما "مصلحت اجتماعی" نیت می تواند باشد؟ مسلما اکثریت جامعه چنین انگیزه ای و نیتی نمی توانند داشته باشند جز قلیلی که خیلی فکر اجتماعی دارند.
اصولا انگیزه افراد برای پاره ای اعمال خیر، معمولا غیر از آن فلسفه و منطق اصلی و اساسی قضیه است. منطق اصلی و غایی ازدواج، ادامه نسل است اما کسی به این انگیزه ازدواج نمی کند (ر.ک به جزوه ازدواج از نگاه استاد مطهری) بلکه جنسی است. بچه آوری  نیز به هدف ادامه نسل است اما این انگیزه اصلی مردم نیست بلکه بچه دوستی است. حفظ شعائر الهی هدف اصلی عزاداری و سفره امام است اما نیت مردم عشق و حب است.
مردان معمولا تعدد زوجات را به نیت بهره مندی و تمتع بیشتر انجام می دهند اما غایت آن مصلحت اجتماعی نهفته است. سر و سامان یافتن و سرپرست دار شدن گروهی از زنان و کاهش فساد اجتماعی و اخلاقی است، تعادل ثروت در جامعه است، افزایش توالد است و...اینهمه فوایدی که بر آن مترتب است، از اهداف غایی اش است.
مرد که اقدام می کند به این کار، غالبا اینها را در نظر نمی گیرد، حتی سختی ها و مشکلات کار را هم در نظر نمی گیرد، اما ناخودآگاه و ناخواسته دارد در راستای مصالح جامعه قدم برمی دارد.
*نکته مهم: مهم ترین عامل دوام و کیفیت رابطه زناشویی، عمل زناشویی است و این برای مرد از بعد از بلوغ همیشگی (تا پایان عمر) ولی برای زن یک دوره سی واندی ساله است که تازه همان هم هرروز رو به تحلیل می رود. لذا احتمالا یک زن همواره نمی تواند جواب خواسته های یک مرد طبیعی را تا آخر عمر بدهد و این امری طبیعی است که مرد مطابق نیاز به فکر تجدید افتد. علت بسیاری ناسازگاری ها و طلاق های میانسالان همین است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
فریماه
یکشنبه 6 اسفند 1396 11:42 ق.ظ
بهترین راستی من تا حالا روش های زیادی رو برای دیده شدن وبلاگم امتحان کردم.این آخری عالی بود.تو هم امتحان کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر