تبلیغات
ازواج - چندهمسری نوین (مطلب ثابت)

*شاید قبول نکنید اما بخوانید*/ «اگر نظام جنسی اسلام را فهم و عمل کنیم مشکلات فرهنگی جامعه مان حل می شود»

چندهمسری نوین (مطلب ثابت)

تاریخ:جمعه 10 فروردین 1397-11:19 ب.ظ

بنام خالق ازواج
این یکی از مطالب کلیدی این وب نوشته است. موضوع بحث ما چندهمسری نوین است. 
در اینجا ما سخن از سبک جدیدی از چندهمسری می گوییم. در این سبک جدید سعی شده است تمامی اشکالات ناشی از سبک قدیمی چندهمسری برطرف گردد. زیرا ما اعتقاد داریم اصل حکم چندهمسری مردان توسط خداوند حکیم، بسیار درست، بجا و موافق با فطرت همگان است، اما تمام مشکلات ناشی از نحوه اجرای این دستور طلایی توسط مردم است که تصور زشت و کریهی را در ذهن ها ایجاد کرده است. (اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ماست). اتفاقا معتقدیم اجرای صحیح این قانون موجب افزایش محبت و عاطفه انسانی اما خدامحور در زندگی فرد مسلمان می گردد و لذت از زندگی را برای زن و مرد دو چندان می کند. از این بالاتر موجب تعالی خانواده و ایجاد محیط تربیتی مناسب و درست برای فرزندان شده و مصداق بارز کانون گرم و صمیمی و با نشاط خانوادگی می باشد.
حال سوال می شود این سبک چگونه است که اشکالات را ندارد. ما در چند عنوان به ترتیب توضیح می دهیم:

ادامه مطلب را زیر عکس حتما کلیک کنید

بنام خالق ازواج
ان شاء الله قصد داریم یکی از مطالب کلیدی این وب نوشته را بیان کنیم که مقصود ما برای همگان آشکار گردد. موضوع بحث ما چندهمسری نوین است. 
می دانیم امروزه در جامعه وقتی سخن از چندهمسری (یا همان تعدد زوجات ، چندزنی ، تجدید فراش ، هوو آوری ، زن دوم گرفتن ، ازدواج مجدد و ....) گفته می شود، ذهن بسیاری از افراد به سمت عملی می رود که تحت عنوان خیانت شوهر به زن رواج دارد. تصور قالبی عمومی از چندهمسری در ذهن مردم (خانمها و آقایان) این گونه است: مردی با زنی ازدواج می کند. مدت زیادی با این زن زندگی می کند و چند فرزند نیز از آن زن متولد می شود و فرزندان نیز بزرگ می شوند. بعد از چندین سال، مرد قصد تجدید فراش می کند و قصد می کند همسر دیگری بگیرد. (اصطلاحا می گویند فیلش یاد هندوستان می کند و اصطلاحات دیگر). علت این کار هم در ذهن مردم یا هوس بازی است، یا جواب ندادن همسر اول از نظر جنسی است، یا دوست نداشتن همسر اول است و .... . معمولا زن دوم گرفتن توسط مردی انجام می شود که از نظر مکنت و توان مالی در وضع خوبی باشد و پولدار یا شاید اصطلاحا حاجی بازاری باشد. معمولا هم این عمل به قولی خیانت آلود را مردان «مذهبی» پولدار انجام می دهند. زنی که معمولا «حاجی» دنبال اوست، معمولا یک دختر ترگل و ورگل! یا جوان تر و زیباتر است که می خواهد بعنوان هوو بیاورد بر سر حاج خانم اول. اما گاهی هم این زن، یک زن مطلقه یا بیوه است. خب دعوا و درگیری شروع می شود. حاج خانم اول بنای مخالفت شروع می کند و صدا و فریاد و شیون و دعوا در خانه صورت می گیرد. فرزندان همسر اول مخالفت می کنند و کارها ادامه می یابد و دو حالت اتفاق می افتد: یا همسر اول نهایتا راضی می شود و حاجی دو خانه و دو زندگی تهیه می کند و یک شب را در خانه همسر اول و شب دیگر را در خانه همسر دوم می گذراند. لذا از هر دو شب، یک شب، یکی از همسران با فرزندانش در تنهایی به سر می برند و با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. اما به تدریج مرد، به سمت زن جدید متمایل می شود و کمتر یا به ندرت سراغی از زن اول می گیرد. بنا بر ضرب المثل معروف ایرانی «نو که آمد به بازار کهنه می شود دل آزار!». لعنت و نفرین هم بر شوهر هم همچنان ادامه می یابد که چرا یک زن را با چندبچه تنها گذاشته و به دنبال هوس خود با زن دیگر رفته است. ممکن است چند فرزند نیز از زن جوان متولد گردد و نهایتا این فرد فوت می کند! حالت دوم این گونه است که زن اول راضی نمی شود. مرد خانه و زندگی اولش را رها می کند و به سمت زن دوم می رود و زندگی جدیدی را شروع می کند. همسر اول تا زنده است ناله و نفرین و لعنت بر شوهر جزء برنامه های روزمره اش است. عملا زندگی از هم متلاشی می شود و خانم اول با فرزندانش به سختی زندگی را ادامه می دهند و دیگر خبری از حاجی نمی آید مگر خبر مرگش! معمولا هم در ذهن افراد همه کاسه کوزه ها متاسفانه بر سر دین و مذهب و شریعت شکسته می شود که چرا چنین حکمی را تجویز کرده که خانواده ها از هم متلاشی گردند و حسادت ها شعله ور گردد.
این تصور قالبی را عمدتا در فیلم های ایرانی و با بازیگری افرادی مانند محمدرضا شریفی نیا خوب در ذهن ما جا انداخته و ساخته و پرداخته اند. البته دیده ها و شنیده ها هم در این تصور قالبی بی تاثیر نبوده است.
باید اذعان کرد که در این سبک نابهنجار اجرای تعدد زوجات، در پاره ای از موارد (و شاید عمده موارد) ظلم هایی اتفاق می افتاده که واقعا هر انسان مسلمان و سلیم النفسی را به انتقاد علیه این گونه ازدواج ها ناچار می کرده است. اجرای چندزنی را به این سبک در پاره ای موارد شابد بتوان «زشت کردن حکم خدا» نامید. العیاذ بالله
اما...
در اینجا ما سخن از سبک جدیدی از چندهمسری می گوییم. در این سبک جدید سعی شده است تمامی اشکالات ناشی از سبک قدیمی چندهمسری برطرف گردد. زیرا ما اعتقاد داریم اصل حکم چندهمسری مردان توسط خداوند حکیم، بسیار درست، بجا و موافق با فطرت همگان است، اما تمام مشکلات ناشی از نحوه اجرای این دستور طلایی توسط مردم است که تصور زشت و کریهی را در ذهن ها ایجاد کرده است. (اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ماست). اتفاقا معتقدیم اجرای صحیح این قانون موجب افزایش محبت و عاطفه انسانی اما خدامحور در زندگی فرد مسلمان می گردد و لذت از زندگی را برای زن و مرد دو چندان می کند. از این بالاتر موجب تعالی خانواده و ایجاد محیط تربیتی مناسب و درست برای فرزندان شده و مصداق بارز کانون گرم و صمیمی و با نشاط خانوادگی می باشد.
حال سوال می شود این سبک چگونه است که اشکالات را ندارد. ما در چند عنوان به ترتیب توضیح می دهیم:
1- نیت: نیت اصلی چندهمسری نوین، حل مشکل ازدواج «زنان و دختران خاص» است نه مسائل جنسی یا هوس یا تنوع طلبی یا دلزدگی. توضیح این که به دلایلی که متخصصین در کتابهای مفصل آورده اند، معمولا عدد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر است. این هم بعلت مرگ و میر بیشتر مردان و نیز سن بلوغ زودتر زنان نسبت به مردان است. لذا در تکاپوهای ازدواج توسط مردان و زنان، این عده ای از زنان مظلوم هستند که از قافله همسردار شدن عقب می مانند. و نیز زنان و دختران دیگری که به نوعی کمتر مورد رغبت قرار می گیرند.
2- مبنا: چندهمسری نوین بر اساس ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری زن و مرد برای رضای خدا شکل می گیرد نه دلبستگی بیشتر به دنیا. یعنی دیگرخواهی دینی و اسلامی و مصالح اسلام و مسلمین مساله اصلی است نه خودخواهی و تجربه جدید.
3- مخاطب: مخاطب چندهمسری نوین، همانگونه که گفتیم «زنان و دختران خاص» است. مقصود از این کلمه خاص، یعنی گروه های: زنان مطلقه و بیوه (شوهر فوت کرده) ای که مردان جامعه کمتر برای ازدواج به سمت آنها میل و رغبت دارند. (چه بخاطر فرزندان، چه دخترنبودن و چه کمبود مرد خواستار ازدواج و چه ظاهر). نیز پیردخترانی که به علل بالا از ازدواج جا مانده اند و امروز مشکلات زیادی دارند. و نیز دخترانی که بعلت نقص ظاهری و شرایط ویژه مثل معلولیت جسمانی (فلج بودن دست یا پا، کوری، کری، ...) یا در حوادث طبیعی و غیر طبیعی مثل آتش سوزی دارای ظاهر نابهنجاری شده اند. این مظلومین افرادی هستند که تمایل برای ازدواج با اینها بسیار اندک است. و در نهایت دختران و زنانی که دچار محبت و علاقه شدید و زایدالوصف به یک مرد متاهل می شوند، ناچارا جزء مخاطبین چندهمسری نوین می باشند. (از این مورد آخر در کیس های روانشناسی خانواده عمدتا وجود دارد).
فلذا به طور کلی همه دختران و زنان، مشمول این نوع چندهمسری نمی گردند.
3- زمان: هر زمانی است که مرد مسلمان از نظر روحی و مالی توان عدالت بین همسران را در خود ببیند و نیز زن مسلمان از نظر روحی حس غیرت مذموم زنانه که همان حسادت (سوزاننده ایمان) است را از وجود خود ریشه کن کند و این با غالب شدن ایمان بر احساسات اتفاق می افتد و نیاز به خودسازی دارد. پس در زندگی متاهلی، چندهمسری نوین، زمان و برهه خاصی ندارد اما اگر زیاد از شروع زندگی نگذشته باشد بهتر است زیرا جوانان، بهتر می توانند صفات پلید و رذایل را از وجود خود دور کنند و دغدغه حل مشکلات دیگران را داشته باشند. اما سن که بالاتر رفت دلبستگی به مادیات و دنیای دنی و زرق و برق آن بیشتر شده و توان انجام این کار کمتر می شود. حتی اگر با شروع زندگی، چندهمسری آغاز شود نیز مثبت و سازنده است اما خودسازی و تقوای بیشتری لازم دارد.
4- مکان زندگی: در چندهمسری نوین برعکس تعددزوجات سنتی، همه همسران مانند دوستانی در یک منزل زندگی می کنند. ممکن است گفته شد محال است یا منافی شئونات اخلاقی است اما اینگونه نیست. چارچوب ها تعریف شده است. در این نوع زندگی محیط اصلی و مشترک منزل، محیط تمتع جنسی نیست بلکه محیط احترام و اخلاق و ادب است. اما هر خانم، برای خود حجره یا اتاق جداگانه ای دارد که امورات مربوط به مضجع و همخوابگی و تمتعات جنسی در حجره خاص اتفاق می افتد نه محیط مشترک خانه. چند مزیت اصلی برای اشتراک منزل وجود دارد: 1- تنها نبودن هر همسر زمانی که شوهر در منزل همسر دیگر است 2- مشکلات فرزندان یا همسر از نظر بیماری و ... که نیاز به حضور شوهر است 3- کاهش چشمگیر حس حسادت زنانه بخاطر ارتباط رو در روی همسران با یکدیگر و ایجاد رفاقت بجای رقابت 4- تقسیم کارهای منزل و عدم فشار به یک همسر 5- کمک و همکاری در امور تربیت فرزند توسط همسران 6- زندگی اجتماعی با چندین نفر و لذت های حضور در خانواده شلوغ و عدم دلتنگی و تنهایی هیچ یک از اعضای خانواده در هیچ زمان!
5- وضعیت مالی: برای چندهمسری نوین، وضعیت مالی باید متوسط رو به بالا باشد که شوهر بتواند حداقل یک منزل به نسبت بزرگ دارای چند اتاق فراهم کند اما مبنای اقتصادی در این زندگی بر اساس قناعت است. مضاف بر این که بعلت اشتراک منزل، خیلی از مخارج چندبار تکرار نمی گردد و افراد می توانند از مزایای خرید یکدیگر نیز بهره ببرند.
6- تفاوت سنی: در چندهمسری نوین تفاوت دقیقی مدنظر نیست اما نکته مهم این است که زن باید جزء طایفه ای باشد که معمولا از جاماندگان قافله ازدواج شمرده می شود و رغبت به او نیز کم است. مثلا امروزه گروه های سنی دهه 60، دارای حجم زیادی پیردختر است که در اولویت چندهمسری هستند. اگر شرایط فراهم باشد بهتر است حتی همسر دوم، دارای سن بیشتری از مرد باشد زیرا زن سن بالاتر، در شرایط بحرانی تری نسبت به تجرد قطعی قرار دارد.
7- زیبایی: بهتر است همسر دوم دارای زیبایی کمتری از همسر اول و یا حداقل در یک سطح زیبایی باشند که به قول قرآن کریم «فلا تمیلوا کل المیل» محقق شود و مرد راحت تر بتواند از نظر میزان حب قلبی، عدالت را رعایت نماید.

نکته: این الگو هنوز در بین مردم و شاید در بین مسلمانان کامل پیاده نشده است و لذا به تجربه زیادی نرسیده، اما یکی از الگوهای موفق و قابل تحسین در این زمینه زندگی جناب حجت الاسلام ابراهیمی ارموی با سه همسر مکرمه است که به لطف الهی تا حدی از برکات این سبک زندگی بهره مند شده اند و در صحبت هایشان می توان زیبایی هایی از این نوع زندگی را مشاهده کرد.
پیشاپیش از این که عکسی از زندگی اسلامی با این شرایط نداریم عذر خواهی می کنیم. شبیه ترین حالت به این مطالب عنوان شده در خارج حداقل در ظاهر زندگی کودی براون با 4 همسر می باشد که در تصویر زیر مشاهده می کنید:





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر